Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

zadanie Nr 33

33. Przedszkolak w świecie technologii cyfrowej


Opis szczegółowy zawierający wykaz działań niezbędnych do realizacji projektu oraz uzasadnienie potrzeb społęcznych

Celem projektu jest stworzenie dzieciom możliwości rozwijania kompetencji cyfrowych poprzez zakup nowoczesnego sprzętu Technologii Informacyjno - Komunikacyjnej do celów dydaktycznych dla Przedszkola Nr 4 w Skierniewicach. Obecnie kompetencje cyfrowe, obok czytania, pisania, umiejętności matematycznych i językowych, stanowią zespół fundamentalnych umiejętności współczesnego człowieka. Kompetencje cyfrowe to harmonijna kompozycja wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie wykorzystującym technologie cyfrowe. Postęp technologiczny sam w sobie wyzwala konieczność posiadania umiejętności posługiwania się nowoczesnym sprzętem komputerowym. W złożonym, szybko zmieniającym się świecie, każda osoba, a zatem i nasz przedszkolak, w przyszłości będzie potrzebowała szerokiego spektrum, umiejętności i kompetencji. Kształtowanie kompetencji cyfrowych już na etapie wychowania przedszkolnego stwarza możliwość wyrównania szans i niwelowania podziału między ,,potrafiącymi" a ,,niepotrafiącymi" korzystać z nowoczesnych technologii. Kształtowanie kompetencji cyfrowych u najmłodszych ma także pokazać jak świadomie korzystać z narzędzi cyfrowych oraz jak czerpać z nich korzyści. W kontekście kształtowania kompetencji cyfrowych w przedszkolu wykorzystanie rozwijającej się myśli technicznej może być dużym wsparciem w procesie edukacyjnym i znacznie podnosić jego jakość, a dostępne narzędzia mogą wspomagać integrację społeczną uczniów i środowiska oświatowego. TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) mogą stanowić doskonały sposób na skupienie uwagi, zaciekawienie, motywowanie dzieci do nauki. To również doskonałe narzędzie, by połączyć naukę z zabawą. Nowoczesne technologie informatyczne i komputerowe możemy wykorzystywać podczas realizacji każdej tematyki tygodniowej w przedszkolu. Dzieci, dla których laptop, ekran monitora czy smartfon są narzędziami powszednimi, towarzyszącymi im, na co dzień, chętniej będą brały udział w zabawach i ćwiczeniach z ich udziałem. Jeśli nauczyciel wykorzysta te narzędzia podczas zajęć edukacyjnych, jest duża szansa, że dziecko zauważy nowe, wartościowe możliwości technologii i częściej będzie e spędzać czas w sieci, zamiast biernie oglądać filmiki czy bajki. W Przedszkolu m 4 w Skierniewicach brakuje nowoczesnych urządzeń, które umożliwiłyby realizowanie edukacji cyfrowej dzieci według współczesnych standardów. Zakup proponowanych urządzeń pozwoliłby uatrakcyjnić proces dydaktyczny. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy z dziećmi, takich jak laptop, tablica interaktywna, projektor z pewnością rozbudziłoby ciekawość dzieci, kreatywność, chęć zdobywania wiedzy, zwiększyłoby ich zaangażowanie w pracę i polepszyło motywację oraz koncentrację uwagi. Każde z dzieci będzie mogło zapoznać się z różnorodnymi urządzeniami z zakresu nowoczesnych technologii i poznać ich działanie. W ramach projektu zakupione urządzenia multimedialne, zostaną przekazane do 6 grup przedszkolnych. Zadaniem osób dorosłych jest towarzyszenie dzieciom w rozwoju cyfrowym. Dziecko pozostawione sarno z laptopem nie wykorzysta w pełni jego możliwości a jedynie zniknie w cyfrowym świecie gier i bajek. Przedszkole, a wcześniej dom rodzinny, powinno być miejscem, w którym dziecko dowiaduje się, jak prawidłowo korzystać z urządzeń multimedialnych. My dorośli powinniśmy uczyć dzieci, jak w sposób mądry i bezpieczny korzystać z nowych technologii, czyniąc z nich użytkowników świadomych szans, możliwości ale też zagrożeń, jakie niesie wirtualna rzeczywistość i nowoczesne narzędzia.
Realizacja projektu,,Przedszkolak w świecie technologii cyfrowej" z całą pewnością to umożliwi.