Opis zadania
Cel realizacji zadania:
Celem projektu ,,Serce na granicy - nie zostawiaj mnie samemu" jest stworzenie nowoczesnej, przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni w szkolnym korytarzu, miejscu, które każdego dnia gromadzi setki dzieci i dorosłych, ale zbyt często pozostaje tylko przejściem. Chcemy, by to, co dotąd było zwykłym korytarzem, stało się sercem szkoły, przestrzenią odpoczynku, rozmowy, wyciszenia i relacji. Miejscem, gdzie można po prostu być. Bez presji. Bez ocen. W spokoju. Projekt zakłada modernizację i wyposażenie korytarza szkolnego, tak aby pełnił funkcję strefy relaksu i informacji z wygodnymi siedziskami, ciepłym oświetleniem, gablotami, tablicami inspiracji oraz kącikiem do wyciszenia. To przestrzeń, która odpowiada na realne potrzeby uczniów, nauczycieli, rodziców i całej społeczności szkolnej.
Problem, którego dotyczy projekt:
Szkoła to miejsce, gdzie dzieci spędzają ogromną część swojego życia. Czas między lekcjami choć krótki bywa najtrudniejsze. To właśnie wtedy uczniowie doświadczają samotności, lęku społecznego, potrzeby wyciszenia lub bliskości z drugim człowiekiem. Dziś korytarze szkolne są często Funkcjonalne, ale nieprzyjazne. Brakuje w nich ciepła, bezpiecznego miejsca do zatrzymania się. Przestrzeń ta nie zachęca do rozmowy, wspólnego spędzania czasu ani wyciszenia się. Przerwy zamieniają się w pośpiech, hałas lub coraz częściej samotne wpatrywanie się w ekran telefonu. W dobie kryzysu zdrowia psychicznego dzieci i młodzie$ potrzebujemy działań, które będą realnym wsparciem emocjonalnym, Nie wystarczą dobre intencje potrzebne są konkretne zmiany w otoczeniu, które mówią do ucznia bez słów: ,,Jesteś tu mile widziany. Możesz odpocząć. Nie jesteś sam."
CO CHCEMY ZROBIĆ - I DLACZEGO TO MA ZNACZENIE
1. Zadbać o estetykę i ciepło tej przestrzeni
Korytarz zostanie odświeżony ściany zyskają jasne, uspokajające barwy. Światło, miękkie, przyjazne. To nie drobiazgi. Dzieci inaczej oddychają w przestrzeni, która nie przypomina poczekalni, ale miejsce, które jest ich.
2. Stworzyć wygodne strefy wypoczynku
Doposażymy przestrzeń w nowoczesne, miękkie kanapy, które będą zapraszały do odpoczynku. Uczniowie będą mogli usiąść z przyjacielem, odetchnąć po trudnej lekcji, porozmawiać, po prostu być. Nie każde dziecko ma siłę biegać na przerwie. Nie każde dziecko ma z kim. Ale każde zasługuje na to, by mieć miejsce dla siebie.
3. Wzmocnić przekaz i obecność szkoły
Dzięki dodatkowym gablotom uporządkujemy przestrzeń informacyjną, tak, by rodzice, uczniowie i goście mogli łatwo odnaleźć aktualne informacje, a sukcesy dzieci były widoczne i doceniane. Szkoła to też duma. A gablota osiągnięciami mówi: ,,Zobaczcie, jak mamy zdolne dzieci. To są nasze dzieci."
4. Ułatwić codzienną organizację
Nowa drukarka wielofunkcyjna pozwoli sprawnie drukować ogłoszenia, materiały edukacyjne i dokumenty. Dzięki niej wszystko będzie działało szybciej, spokojniej i bez zbędnych przestojów.
5. Stworzyć Strefę Ciszy i Inspiracji
Wydzielimy miejsce z książkami, cytatami, pracami uczniów, miejsce, w którym można się zaszyć, poczytać, pomyśleć, odpocząć. Bo czasem przerwa to nie tylko czas na rozmowę. Czasem to oddech między światem a sobą.
DLA KOGO JEST TEN PROJEKT
- Dla uczniów, którzy codziennie mierzą się z wyzwaniami większymi, niż się dorosłym wydaje, którzy zasługują na ciepło, spokój i poczucie, że szkoła to nie tylko obowiązek, ale bezpieczna przestrzeń.
- Dla nauczycieli i pracowników, którzy każdego dnia troszczą się o dzieci, którym należy się wsparcie w codziennej pracy.
- Dla rodziców, którzy powierzają szkole to, co mają najcenniejsze, swoje dziecko i chcą widzieć, że trafia ono do miejsca, które się o nie troszczy.
- Dla społeczności lokalnej, bo szkoła jest sercem dzielnicy miejscem zebrań, wydarzeń, wspólnoty.
CO ZYSKUJEMY
Z pozoru - tylko nowy wystrój, trochę sprzętu. Ale tak naprawdę?
- Więcej rozmów;
- Mniej samotności wśród dzieci;
- Więcej uśmiechów;
- Szkołę, która nie tylko uczy, ale wspiera.
To inwestycja nie w beton, ale w relacje i emocje. To sposób na to, by szkoła była miejscem, które się dobrze pamięta.
PODSUMOWANIE
,,Serce na granicy - nie zostawiaj mnie samemu" to nie jest projekt o ścianach, meblach czy sprzęcie. To projekt o dzieciach, które każdego dnia są,,na granicy", między byciem widzianym a pomijanym, między ciszą a krzykiem, między potrzebą bycia blisko a obawą, że to zbyt wiele. To projekt o trosce. O relacji. O miejscu, który wreszcie mówi: ,,Zostań. Odpocznij. Nie jesteś sam.''